Narrations about Imam Zaman (ajtfs) – امام مهدی علیه السلام در روایات ایمه طاهرین علیهم السلام

و جعلْناهم اَئِمةً يهدونَ بِاَمرِنا و اَوحينا اِلَيهِم فِعلَ الْخَيراتِ و إِقام الصلوةِ و ايتاء الزَّكاةِ و كانُوا لَنا عابدينَ
قرآن: سوره انبياء آیه 73
و ما آنان را پيشوايانى قرار داديم كه (مردم را) به امر ما هدايت میكنند و انجام كارهاى نيك و برپادارى نماز و پرداخت زكات را به آنها وحى كرديم و آنها فقط، بندگان ما هستند

رواياتى كه در بشارت به ظهور و ويژگيهاى امام مهدى عليه السلام از پيامبر اكرم صل الله عليه و آله و ديگر معصومين نقل شده است، آنقدر زياد است كه به جرأت می توان گفت – صرفنظر از اميرالمؤمنين على عليه السلام – درباره هيچ معصومى اين تعداد حديث بيان نگرديده است. كثرت اين بشارات و قطعيت آنها به اندازه اى بوده است كه برخى از اصحاب امام كاظم عليه السلام و امام رضا عليه السلام، دهها سال قبل از ميلاد امام مهدى عليه السلام، درباره غيبت و ظهور آن حضرت كتابها تأليف نموده اند. بهمين جهت، كمتر كتاب روائى از شيعه يا اهل سنت مى توان يافت كه در آنها روايات مربوط به مهدويت نقل نشده باشد

از قديميترين كتب معتبر اهل سنت، كتاب “مسند” تأليف احمد بن حنبل (م 241 ) است كه حاوى نزديك به صد حديث درباره امام زمان عليه السلام مى باشد
كتاب ديگر “سنن” ابو داود (م 275 ) و ابن ماجه (م 293 ) و تِرمذى (م 297 ) است كه در هر يك فصلى جهت روايات مهدويت اختصاص يافته است. علاوه بر اينها، دانشمندان اهل سنت تاكنون بيش از صد كتاب، مستقلاً درباره امام مهدى عليه السلام تأليف كرده اند و آثارى كه بخشى از آن درباره آن حضرت است، چند برابر اين مقدار است

در آثار شيعه، حجم روايات مهدويت – از آنجهت كه بشارات مربوط به آن حضرت علاوه بر رسول خدا، از ائمه هدى نيز فراوان نقل شده است – بسيار بيشتر مى باشد. فقط در كتاب “منتخب الاثر” حدود دوهزار روايت درباره آن حضرت موجود است.{ – تأليف آية اللَّه صافى گلپايگانى، مؤلف محترم اين كتاب را به امر آية اللَّه العظمى بروجردى (ره) تأليف نموده اند. }
تعداد آثار مستقلى كه دانشمندان شيعه درباره آن حضرت تأليف نموده و تاكنون شناخته شده است، بيش از دو هزار كتاب میباشد.{ مراجعه كنيد به : كتابنامه حضرت مهدى عليه السلام در دو جلد تأليف آقاى على اكبر مهدى پور. }

شايد كثرت اين احاديث در كتب شيعه و اهل سنت، از عواملى باشد كه منشأ شده است تا شيعه و اهل سنت، عليرغم تفاوتى كه در بحث امامت با يكديگر دارند، در اصل اعتقاد به ظهور حضرت مهدى عليه السلام هيچ اختلافى نداشته، اين موضوع از مشتركات فكرى هر دو گروه بشمار می آيد. تا آنجا كه اهل سنت از پيامبر اكرم صل الله عليه و آله نقل كرده اند:
منْ كَذَّبِ بِالْمهدى فَقَد كَفَر
هر كس منكر قيام حضرت مهدى عليه السلام گردد كافر است
منبع:البرهان فى علامات مهدى آخر الزمان (علامه متقى هندى) صفحه 170 حدیث 2

و نيز از طرق گوناگون از پيامبر اكرم صل الله عليه و آله روايت كرده اند
لَو لم يبقَ مِنَ الدنيا اِلّا يوم واحِد لَطَولَ اللَّه ذلِك الْيوم حتَّى يبعثَ فيه رجلاً مِنّى يوطِئى اسمه اسمى يملَأُ الْاَرض قِسطاً و عدلاً كَما ملِئَت ظُلماً و جوراً
اگر از عمر دنيا جز يك روز نمانده باشد، خداوند آن روز را آنچنان طولانى گرداند كه در آن مردى از امت و اهل بيت من – كه نامش مانند نام من است – قيام كند و زمين را از عدل و داد آكنده سازد، همانگونه كه از ظلم و جور پر شده است
سنن ابو داود، كتاب المهدى، ح 4282 – سنن ترمذى، باب ما جاء فى المهدى، ح 2231

اعتقاد راسخ مسلمانها، اعم از شيعه و اهل سنت به ظهور امام زمان عليه السلام ، منشأ سوء استفاده هاى فراوانى در طول تاريخ گرديده است. به اينصورت كه افراد متعددى از شيعه و اهل سنت بدون اينكه از ويژگيهاى لازم برخوردار باشند، به دروغ براى خود و يا براى رهبران خود ادعاى مهدويت نموده، منشأ گمراهى عده اى از مسلمانهاى عصر و منطقه خود گرديده اند. از آن نمونه میتوان به افراد زیر اشاره کرد
مهدی سودانی(م 1305) از مدعیان دروغین اهل سنت در شمال آفریقا
محمد بن عبدالله قحطانی(م 1400) از مدعیان دروغین وهابیت در حجاز
میرزا علی محمد شیرازی(م 1266) از مدعیان دروغین شیعه در ایران

برای اطلاع از لیستی از افراد کذاب و شیاد که ادعای نیابت و مهدویت و سفارت از طرف حضرت صاحب الامر علیه السلام را داشته اند را در صفحه “گذری بر مدعیان دروغین نیابت حضرت در طول تاریخ” مطالعه کنید

اميد آنكه خداوند متعال، با ظهور آنحضرت، جهان را از ايمان و عدالت مالامال گرداند

المهدی … رحیم بالمساکین، شدید علی العمال
مهدی بر مساکین رحیم و بر مدیران کشور سخت‌گیر است
بشارة المصطفی، ج2، ص207

سخت تر از فقدان پدر
امام حسن عسکری علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله  فرمودند
أشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى‏
سخت تر از یتیم جدا شده از پدر ، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد ، و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمی‌داند
آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد
آگاه باشید ، هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود
بحار الانوار ۱۷۱/۱۰۵

telegram-channel

به کانال صاحب الامر در تلگرام بپیوندید