نماز امام زمان علیه السلام از نمازهای مستحبی شیعیان و دو رکعت میباشد
کیفیت نماز
نماز امام زمان عجل الله تعالی فرجه مانند دیگر نمازهای مستحبی دو رکعت است
در هر رکعت هنگام خواندن سوره حمد، آیه «إیاكَ نَعْبُدُ وَ إیاكَ نَسْتَعین» صد بار تکرار میشود و پس از آن، سوره توحید خوانده میشود
در برخی منابع آمده است که هر کدام از ذکرهای رکوع[۱] و سجده[۲] هفت بار تکرار شود[۳] و در برخی عدد خاصی ذکر نشده است.[۴]ء
پس از پایان نماز یک بار « لا إلهَ اِلّا الله» گفته شده و تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها خوانده میشود، پس از آن به سجده رفته و صد بار صلوات فرستاده میشود
در حکایت حسن بن مثله در ساخت مسجد جمکران، ثواب خواندن نماز امام زمان در این مسجد معادل خواندن آن در خانه خدا بیان شده است.[۵]ء
سند نماز
سید بن طاووس (م.۶۶۴ق) این نماز را در دو کتاب خود نقل کرده است
در کتاب جمال الاسبوع بدون ذکر سند[۶]ء
در کتاب مهج الدعوات مستند به یکی از توقیعات امام زمان عجل الله تعالی فرجه در کتاب کنوز النجاح، نوشته امین الاسلام طبرسی. سند این توقیع در کنوز النجاح چنین است: احمد بن الدَّربِی از خَزامَه از ابی عبدالله حسین بن محمد بزوفری از ناحیه مقدسه.[۷]ء
کفعمی(م.۹۰۵ق) نیز در البلد الامین این نماز را از کنوز النجاح نقل کرده است.[۸]ء
علامه مجلسی نیز در بحارالانوار ضمن حکایت حسن بن مثله و ساخت مسجد جمکران، این نماز را از کتاب تاریخ قم نقل میکند.[۹]ء
در برخی منابع حدیثی دیگر نیز این نماز به عنوان روایت نقل نشده است
الدعوات قطب راوندی(م.۵۷۳ق)،[۱۰]ء
هدایة الامة شیخ حر عاملی(م.۱۱۰۴ق)[۱۱]ء
نماز حاجت
در مهج الدعوات و البلد الامین توقیعی از ناحیه مقدسه به این مضمون نقل شده است: هرکس حاجتی از خدا دارد، شب جمعه پس از نیمۀ آن غسل کرده و نماز بالا را به جای آورد و پس از آن، دعای خاص این نماز را خوانده و حاجت خود را از خدا بخواهد. این نماز در مفاتیح الجنان آورده شده است.[۱۲]ء
سید بن طاووس در جمال الاسبوع گفته است پس از این نماز دعای “فرج” «الهی عَظُمَ البَلاء» خوانده شود. نویسندگان «دانشنامه امام مهدی» معتقدند این نماز و دعا هر کدام سند خود را داشته و ترکیب آن به این صورت از سوی خود سید بن طاووس است.[۱۳]ء
پانویس
[۱]سُبْحانَ رَبِّی العَظیمِ وَ بِحَمْدِهِ
[۲]سُبْحانَ رَبِّی الاَعْلیٰ وَ بِحَمْدِهِ
[۳]مهج الدعوات و منهج العبادات، تصحیح کرمانی، دارالذخائر، قم، ص۲۹۴
[۴]قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، الدعوات(سلوة الحزین)، ص۸۹، قم، انتشارات مدرسه امام مهدی (عج)، چاپ اول، ۱۴۰۷ق
[۵]بحار الانوار، ج۵۳، ص۲۳۱
[۶]سید ابن طاووس، رضی الدین علی، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص۲۸۰، قم،دار الرضی، چاپ اول، بیتا.
[۷]مهج الدعوات و منهج العبادات، تصحیح کرمانی، دارالذخائر، قم، ص۲۹۴
[۸]کفعمی، ابراهیم بن علی، البلد الأمین و الدرع الحصین، ص۱۶۴، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ اول، ۱۴۱۸ق.
[۹]في تاريخ قم تأليف الشيخ الفاضل الحسن بن محمد بن الحسن القمي من كتاب مونس الحزين في معرفة الحق و اليقين من مصنفات أبي جعفر محمد بن بابويه القمي ما لفظه بالعربية … بحارالانوار، چاپ بیروت، ج۵۳ ، ص۲۳۱
[۱۰]قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، الدعوات(سلوة الحزین)، ص۸۹، قم، انتشارات مدرسه امام مهدی(عج)، چاپ اول، ۱۴۰۷ق
[۱۱]شیخ حرّ عاملی، هدایة الامة إلی أحکام الأئمة، ج۳، ص۳۱۹، مشهد، مجمع البحوث الإسلامیة، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.
[۱۲]مفاتیح الجنان
[۱۳]دانشنامه امام مهدی، ج۶، پاورقی ص۲۴۹
به کانال صاحب الامر در تلگرام بپیوندید